Sumayya trffar

Att ta beslutet om vem man ska dela resten av sitt liv med är inte alltid något enkelt eller okomplicerat. Vi föräldrar börjar redan när barnen är små lägga grunden för hur våra barn en dag kommer att ta detta beslut. Om vi hjälper dem att få en god relation till sin Skapare och till allt det som Han skapat, så är sannolikheten att våra barn gör ett bra val så mycket större.

De flesta av oss känner nog till hadithen om att vi inte bör välja bort en friare vars gudsfruktan och uppförande vi är nöjda med. En fantastisk hadith som jag tror har mer än en andemening. Delvis talar den om för den som ämnar gifta sig vad denne bör söka efter i sin blivande maka/make. Men den talar också om för människorna runt omkring den som vill gifta sig, framförallt dennes närmaste familj, men även samhället i stort, vad som faktiskt är viktigt när två personer ska bilda ett par. Just för att underlätta processen för giftermål och att inte göra det mer komplicerat för två personer att hitta varandra än det behöver vara.

Att gifta sig är en stor och viktig sunnah inom vår religion, enligt vissa skolor till och med obligatoriskt om man har möjlighet. Ju svårare vi gör det som är halal (tillåtet) och gott, desto mer frestande blir det som är haram (förbjudet). Som muslimer bör vi underlätta det goda och försvåra det onda, inte tvärt om.

Tänk om en man kommer och frågar om en kvinnas hand och föräldrarna säger nej. Tänk om de tilltänkta två träffat på varandra några gånger i biblioteket, pratat lite och fallit för varandra. Eller mailat eller chattat på t.ex. Muslimträff. De har lärt känna varandra en del och vill nu göra det rätta och gå vidare med relationen på ett, enligt islam, tillåtet sätt. Så som de tillgivna och tillitsfulla barn de är vänder de sig till sina föräldrar. Föräldrarna säger nej. Varför? För att han inte har tillräckligt hög utbildning? Eller för att hon är från fel land? Men vad har vi egentligen för rätt inför Allah att neka våra barn att gifta sig? Om den som frågar efter vårt barns hand har en god relation till Allah och det som Allah skapat? Det vill säga att hans/hennes religion och hans/hennes uppförande är tillfredsställande. Tänk om ditt barn senare begår zina i sin svaghet inför den kärlek han/hon funnit.

Jag brukar tjata om att ingen annan kommer ligga i din grav, att ingen annan har ansvar för dina handlingar, att det är du enkom som kommer straffas för dina synder. Det finns dock ett fåtal undantag. För om du som förälder, har fått ett förtroende av Allah att ta hand om och fostra dina barn och om du inte förvaltar detta förtroende på rätt sätt och dina barn därför begår synder. Då bär du del av denna börda på domedagen. Så ni som har små barn. Börja redan idag att fostra dina barn så de kommer att veta vad som är viktigt att söka i en blivande make/maka. Och kom även själva ihåg när de blivit vuxna att underlätta det som är gott och försvåra det som är ont.


Skriv en kommentar


Har du någon fundering?

Om du har någon fråga eller behöver hjälp med att komma igång är du välkommen att kontakta oss. Ni når oss enklast via e-post eller på Facebook.

Kontakta oss
Gå med i vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du mejl från oss om webbplatsens nyheter samt intressanta texter om relationer och äktenskap.

×

 
×
HAR DU GLÖMT DINA UPPGIFTER?
×

Go up